GO! Kinderopvang

214

sollicitanten

98%

ingevuld

22.878

websitebezoeken

Hoe GO! Kinderopvang 70+ hires genereerde.

Het vinden van goede medewerkers voor de kinderopvang is bepaald geen… eh… kinderspel. De schaarste in deze sector is één van de hoogste ooit gemeten, met 54 vacatures per duizend banen in het eerste kwartaal van 2023, volgens het CBS. Door de lage instroom, hoge uitstroom en toenemende vraag, is er een groeiend tekort aan pedagogisch medewerkers.

De uitdaging(en)

GO! Kinderopvang, een organisatie met meer dan vijftig jaar ervaring in de sector, ondervond ook de gevolgen van deze ontwikkelingen. Daarnaast spelen er een aantal andere zaken mee. Sinds 2021 heeft de regering plannen om kinderopvang gratis te maken, wat naar verwachting zal leiden tot een stijging van 21% in de vraag naar kinderopvang.

GO! streeft ernaar om future-proof te zijn, wat betekent dat er behoefte is aan het aannemen van pedagogisch medewerkers. Ook wil GO! haar naamsbekendheid vergroten binnen de doelgroep. “Om deze verschillende uitdagingen aan te pakken is de samenwerking met RM tot stand gekomen” vertelt Remko Booghmans, de employer branding strategist van Recruitment Marketeers.

Klant:
GO! Kinderopvang
Start:
SEPTEMBER 2023
EindE:
FEBRUARI 2024
Delen:

Klein beginnen

De samenwerking is van start gegaan met een pilot van twee vacatures (die al langere tijd openstonden) die binnen de doelgroep onder de aandacht werden gebracht door Recruitment Marketeers. Remko Booghmans: “We houden ervan om ons te bewijzen en voor een klant is het ook fijn om te zien wat voor vlees ze in de kuip hebben.”

Na een doelgroepanalyse via Intelligence Group en data van Recruitment Marketeers kwam er een compleet beeld wat betreft de grootte van de doelgroep, activiteit op de arbeidsmarkt en wervingshaalbaarheid. Met deze data kon er een slimme mediastrategie worden gemaakt die kon worden vertaald naar een kortlopende jobmarketing campagne van dertig dagen. Tijdens de campagne was er veel contact over de voortgang en de kwaliteit van de sollicitanten die reageerden. Hierdoor konden de vacatures worden ingevuld met de keuze uit meerdere kandidaten die zich hadden aangemeld.

Na een doelgroepanalyse via Intelligence Group en data van Recruitment Marketeers kwam er een compleet beeld wat betreft de grootte van de doelgroep, activiteit op de arbeidsmarkt en wervingshaalbaarheid.

– Remko Booghmans

Strategie

Na de pilot hebben er verschillende creatieve en strategische sessies plaatsgevonden om tot een goede media- en contentstrategie te komen voor een employer brand campagne, met als subdoel het werven van pedagogisch medewerkers.

Het was hierin niet alleen belangrijk om een goede boodschap te formuleren waar de doelgroep op aan zou slaan, maar het moest samenkomen met de missie en visie van GO!. Hiervoor gebruiken wij in de regel het AIDA-model legt Remko Booghmans, employer brand specialist van Recruitment Marketeers, uit. Het is hierin belangrijk om niet direct een kandidaat een vacature onder zijn neus te schuiven maar eerst kennis te laten maken met een organisatie en engagement te krijgen op de missie en visie van een organisatie.

Hoe is de content voor deze campagne tot stand gekomen?

Vanuit de contentsessies is er een script gemaakt voor foto- en videocontent welke met onze regisseur (Karin Houwer) en de online marketing consultant zijn vertaald naar beeld. Met de input en goedkeuring van Serena en Maaike van GO! Kinderopvang zijn vervolgens draaidagen ingepland en is er gewerkt aan bruikbaar materiaal voor de campagne en voor de werkenbij-pagina op de website van GO!

Naast het veelvuldig A/B testen in de campagne is er ook doorlopend contact met de leveranciers van media, zoals Meta en Pinterest, waardoor we net dat extra scherpe randje voor de technische instellingen van de campagne leveren.

– Remko Booghmans

De campagne

Deze campagne had meerdere subdoelen, waaronder een succesvolle open dag met als hoogtepunt een gezellige high tea die veel inschrijvingen genereerde. GO! organiseert dergelijke activiteiten niet alleen om informatie te delen, maar ook om direct contact te maken en in gesprek te gaan met potentiële medewerkers.

Een positieve ervaring met het merk vergroot de kans dat mensen solliciteren of anderen vertellen over hun positieve ervaring, wat weer nieuwe sollicitanten kan aantrekken. Daarnaast was het doel van deze campagne om inschrijvingen voor de opleiding tot pedagogisch medewerker te stimuleren.

Techniek

De campagne werd qua targeting en content slim in elkaar gezet en op voorhand getoetst. “Naast het veelvuldig A/B testen in de campagne is er ook doorlopend contact met de leveranciers van media, zoals Meta en Pinterest, waardoor we net dat extra scherpe randje voor de technische instellingen van de campagne leveren” zegt Remko Booghmans.

Recruitment Marketeers heeft bij deze campagne niet alleen meegedacht over het vereenvoudigen van het sollicitatieproces voor de optimalisatie van de candidate journey, maar heeft bijvoorbeeld ook veel input geleverd voor de optimalisatie van de high tea pagina.

Soraya Heus zegt het volgende over de tweede campagne: “Wat ik heel fijn vond aan deze samenwerking was dat GO! open stond voor verandering en optimalisatie. Zo kom je niet alleen tot hele mooie ideeën maar kan je gezamenlijk ook echt de markt innovatief bewerken met een goede campagne.”

Resultaten

Onderaan de streep wil je resultaat. En dat was er! Door de eerste campagne werd er 126 keer gesolliciteerd bij GO!, waarvan 53 mensen solliciteerden voor de functie van pedagogisch medewerker.

Bij de tweede campagne solliciteerde er 88 mensen, waarvan 71 mensen kwamen voor de functie van pedagogisch medewerker.

De tweede campagne genereerde aldus minder sollicitaties, maar was niet minder succesvol dan de eerste campagne. Dit komt omdat de tweede campagne een kleinere doelgroep had, alleen gericht op pedagogisch medewerkers voor het kinderdagverblijf, peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang, waardoor de omvang van de bereikte mensen kleiner was.

Het is mooi om te zien dat de campagnes elkaar versterken en dat zien we ook terug in de resultaten.

– Soraya Heus

Terugblik en evaluatie

Als we terugkijken op de resultaten en de samenwerking tot nu toe zijn alle campagnes succesvol geworden. Dit kwam doordat er steeds opnieuw is nagedacht over de hele candidate journey en over de optimalisatie van de campagnes op verschillende gebieden. Dat begon met het duidelijk afbakenen van de strategie en het adviseren over pakkende content en werd aangevuld met optimalisaties als de SAM-methode voor het sollicitatieproces.

Bovendien is er gedurende de hele looptijd van de campagnes gefocust op het vasthouden van de aandacht van de doelgroep, het opnieuw bereiken van de doelgroep, het in contact blijven met de doelgroep en het overtuigen van de doelgroep. We zagen dat mensen hierdoor gelijk vanuit de campagne doorgingen om te solliciteren, maar ook dat mensen op een later moment terugkwamen naar de website om te solliciteren. 

Als laatste was het opbouwen van een sterke relatie tussen GO! Kinderopvang en Recruitment Marketeers een succes. Door de verkregen vrijheid en het vertrouwen in elkaar hebben de twee partijen mooie resultaten voor elkaar gekregen. Serena, de manager marketing & communicatie van GO! zegt hierover het volgende:

Recruitment Marketeers schakelt snel. Zelfs met nieuwe campagnes die er ineens inspringen gaat RM dezelfde dag nog aan de slag. Het is fijn dat we een partner hebben die zegt ‘oké, dat doen we gewoon’ als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Het contact is heel fijn en toegankelijk.

– Recruiter GO! Kinderopvang

Word jij onze volgende successtory?