In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerEr staat ons een mooie zomer te wachten waarin we niet alleen nationaal maar ook internationaal meer mogelijkheden krijgen voor vertier en plezier. Daar hoort natuurlijk ook bij dat we met zijn allen massaal aan het boeken zijn om gedurende de zomermaanden op vakantie te gaan. Het is begrijpelijk dat de meesten er na een pittig jaar even lekker zorgeloos tussenuit willen. Wellicht nog wel meer dan in andere jaren. Wat betekent dit alles nu exact voor de werving?
Onder de meeste HR-professionals bestaat de algemene beeldvorming dat de meeste wervingsactiviteiten tijdens de zomermaanden doorgaans minder zin hebben dan in de minder zonnige maanden. En daar zit voor een gedeelte ook een kern van waarheid in. Het aantal mensen dat actief zoekt naar een nieuwe baan toont gedurende de maanden juli en augustus altijd een dip, simpelweg omdat er minder mensen thuis zijn. Aan de andere kant wordt dit echter ruimschoots gecompenseerd door een groot aantal mensen die normaliter niet actief zoeken maar gedurende de zomervakantie meer bereidheid tonen om in actie te komen en van baan te wisselen.
Jaar in jaar uit zijn er altijd twee piekmomenten waarin mensen meer tijd hebben voor bezinning. In de vakantieperiode en rond de jaarwisseling staan we vaker bewust of onbewust even stil bij ons werk en leven. Ben ik nog wel gelukkig met wat ik aan het doen ben of is het misschien tijd om een nieuw pad te bewandelen? In normale werkweken worden we geleefd en regeert de waan van de dag. Maar zodra we tijd en rust hebben dan is er ook meer mentale schijfruimte om na te denken over de toekomst.
Al dit soort zaken zullen tijdens de komende zomervakantie nog meer van toepassing zijn. Bijna iedereen kent wel iemand in zijn of haar netwerk die eigenlijk al van baan had willen wisselen of zelfs een volledige carrièreswitch in gedachten had. Wellicht wel mede een gevolg van de coronacrisis. Maar vanwege de uitzonderlijke omstandigheden de afgelopen 14 maanden heeft men vaker gekozen voor de zekerheid van de huidige baan dan men had gewild. Dat is in zulke roerige tijden natuurlijk volkomen te begrijpen. Om maar te zwijgen over de algemene onwil om alle nieuwe collega’s met name via videobellen te leren kennen. Maar nu de economie weer langzaam opbloeit en we ook weer vaker naar kantoor gaan zal het bij deze mensen gaan kriebelen om zich weer op de arbeidsmarkt te oriënteren.
De prognoses zijn dat de arbeidsmarkt her en der de komende tijd weer een stuk dynamischer zal worden. Niet alleen werknemers zullen straks meer bereid zijn om van baan te wisselen. Ook werkgevers zullen de komende tijd extra vacatures gaan krijgen nu er weer meer opdrachten binnenstromen. Tijdens de aankomende zomerperiode, waarin het doorgaans iets rustiger is dan normaal, liggen er kansen om hier slim op in te spelen. Denk aan het herschrijven van je vacatureteksten om deze aantrekkelijker te maken voor het binnenhalen van nieuw talent. Het bijwerken van de werkenbij-site om de unieke waarden van je organisatie nog beter uit te kunnen dragen. Of het optimaliseren van het onboardingsproces zodat nieuwe medewerkers sneller ingewerkt zijn en zich thuis voelen binnen het bedrijf.
Aankomende zomer is de uitgelezen mogelijkheid om de algehele candidate-experience op te vijzelen en beslagen ten ijs te komen als het verloop over de hele linie straks toeneemt. Er zijn al voldoende signalen dat de arbeidsmarkt weer verkrapt. Niet alleen door een toename van vacatures maar ook door de aanhoudende vergrijzing die een aantal sectoren jarenlang parten speelt. De werkgevers die de komende maanden achterover leunen, zullen na de zomer meer moeite hebben om nieuw talent binnenboord te halen en/of de gaten te dichten van huidige werknemers die de overstap willen gaan maken. Als je wacht tot iedereen weer terug is van vakantie en de drukte op de arbeidsmarkt nog verder losbarst bestaat er een reëel risico dat je straks als werkgever achteraan in de rij aan zal moeten sluiten.
In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerAllereerst: de flexibiliteit waar veel zzp’ers zo van hielden, lijkt niet meer zo vanzelfsprekend. Met strengere... Lees meer
Lees meerHet wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerEnergieplein 8, 2031 TC Haarlem