In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerWerven in de vakantieperiode is voor veel bedrijven toch een beetje een grijs gebied. Sommigen vragen zich af of het wel zin heeft en zijn bang dat wervingsactiviteiten in de zomervakantie te weinig bekijks (en effect) hebben. De komkommertijd kan een goed moment zijn om talent te enthousiasmeren en je kunt ook in de vakantieperiode geschikte kandidaten bereiken. Je moet alleen weten hoe en ook wat je vooral beter niet kunt doen. Wij vertellen je er alles over in dit artikel, lees je mee?
In de zomer en tijdens de vakantie zijn we meer buiten, minder online en al helemaal niet met onze carrière bezig. Tenminste, dat zou je misschien denken. Toch blijkt dit vooral een hardnekkige aanname. Het is zeker zo dat mensen minder op jobsites zitten, weet Gilbert den Elzen, medeoprichter van en adviseur bij Recruitment Marketeers. Den Elzen is al sinds 2009 actief in de arbeidsmarktcommunicatie en weet waar hij het over heeft. “Wervingsactiviteiten tijdens de vakantieperiode werpen als je het goed doet zeker hun vruchten af”, zegt de recruitment marketing-adviseur.
Wel is het zo dat het succes verschilt per branche en per platform. Je moet weten waar je moet inzetten en hoe. Zo is het bijvoorbeeld op reguliere vacaturesites wat minder druk. En als mensen echt op vakantie zijn zie je van alle social media dat ook Linkedin wat minder wordt bezocht omdat dit toch met name geassocieerd wordt met werk. “Andere Social Media-kanalen daarentegen blijven ook op vakantie populair en zijn de perfecte omgeving om potentiële kandidaten aan te spreken.”
En die potentiële kandidaten, dat zijn er nogal wat. Net-afgestudeerden beproeven in deze tijd hun geluk op de arbeidsmarkt, maar ook vakantiegangers hebben vaak hun oren en ogen open. Tijdens de vakantie is er meer dan ooit tijd voor reflectie. En met een drankje in de hand en zeebries op de achtergrond mijmert menig arbeidskracht of-ie nog wel op zijn plek zit en waar-ie zichzelf ziet in de toekomst. Om bij terugkomst misschien met het lood in de schoenen weer aan de slag te gaan. In Amerika hebben ze zelfs een woord voor dit fenomeen: de post-vacation blues.
Werven in (en opvolgen na) de zomervakantie is dan ook zeker een goed moment. Naast de eerste tip (het kiezen van een geschikt medium) zijn er nog een aantal dingen waar je op kunt letten als je succesvol wil werven in de vakantieperiode. Wij zetten wat onmisbare tips voor je op een rijtje.
Het is beter om op doelgroep te targetten en niet op locatie. Niet iedereen die op een bepaalde plek vakantie viert heeft dezelfde interesses. Laat staan hetzelfde carrière-perspectief. “Bij een campagne brengen we altijd eerst de doelgroep en de daarbij horende profielschets in kaart. Zo bereik je de juiste mensen op het juiste moment”, vult Den Elzen aan.
Zorg voor een passende en actuele begeleidende tekst. Je wil ook (of juist) mensen die op hun ligbedje aanspreken en activeren. “Als je personeel werft in de zomervakantie is het goed om seizoensgebonden te triggeren”, vult Den Elzen aan. Speel in op actualiteiten en kruip in het hoofd van de vakantieganger. Wat spreekt hem aan? Eén goed geformuleerde en pakkende zin kan al verschil maken in het aantal reacties.
Ook benadrukt Den Elzen het belang van een goed ingerichte omgeving. “Gebruikers moeten makkelijk kunnen reageren. Mensen die tijdens de vakantie door hun timeline scrollen hebben doorgaans geen actueel cv bij de hand. Maak het daarom makkelijk om te reageren.” Geen rits aan verplichte velden dus, zorg ervoor dat er met zo min mogelijk klikken en invulwerk gereageerd kan worden.
Personeel werven in de zomer is dus zeker een goed idee, mits je het goed aanpakt. Maar wervingsactiviteiten behelzen meer dan alleen het uitzetten van een goede campagne. Zeker in de huidige, kandidaatgedreven markt moet jouw bedrijf als merk ‘kloppen’ en aantrekkelijk zijn. Is de komkommertijd in jouw bedrijf voelbaar? De rustige zomerperiode is bij uitstek de gelegenheid om te werken aan je employer branding.
De vakantieperiode is een mooi moment om je eigen content onder de loep te nemen en waar nodig te verbeteren. “Als we campagnes draaien, proberen we zo min mogelijk stockfoto’s te gebruiken”, voegt Den Elzen toe. “Persoonlijk en authentiek werkt altijd beter.”
Kun jij wel wat hulp gebruiken met je employer branding of content creatie? Wil je een goede campagne draaien of heb je vragen over werven in de zomervakantie? Wij hebben meer dan 50 jaar ervaring en verstaan we het vak als geen ander. Neem vooral even contact op, wij helpen je graag!
In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerAllereerst: de flexibiliteit waar veel zzp’ers zo van hielden, lijkt niet meer zo vanzelfsprekend. Met strengere... Lees meer
Lees meerHet wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerEnergieplein 8, 2031 TC Haarlem