In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerWat opvalt is dat, zelfs in de lastige arbeidsmarkt van vandaag, organisaties maar weinig bezig zijn met hun employer brand. De focus ligt voornamelijk bij het vermarkten van hun product of dienst en niet zozeer met wie ze zijn als werkgever. Maar potentiële medewerkers zijn net zo belangrijk als potentiële klanten, want het succes van een organisatie hangt voor een groot deel af van haar talentvolle medewerkers! Toch zien wij, zelfs bij de grootste merken, dat hun employer brand een ondergeschoven kindje is. Wat ons betreft een gemiste kans!
Wanneer organisaties een duidelijke propositie hebben op de arbeidsmarkt levert dit gemotiveerde en betrokken medewerkers op die zich identificeren met hun werkgever. Verder draagt een sterk werkgeversmerk bij aan het imago van organisaties en dat is essentieel in de huidige arbeidsmarkt waar de ‘war on talent’ aan de orde van de dag is.
In onze ideale wereld zouden organisaties een duidelijk geformuleerde Employee Value Proposition (EVP) hebben en een sterk employer brand. Met de juiste employer branding, weet je met je bedrijf een voorkeurspositie te krijgen en te behouden in de mindset van je medewerkers en bij nieuw talent. Het is het bekende verhaal: Wat vertel jij op een verjaardagsfeestje over je werkgever? Een heldere EVP maakt dat mensen met trots en positief over hun werkgever kunnen praten. Niet onbelangrijk in deze markt.
Om dit voor elkaar te krijgen moet je investeren – maar wellicht niet zoveel als je misschien denkt – met de volgende 5 tips kom je al een heel eind!
Schrijf een paragraaf of twee over wat je doet, waarom je het doet en waarom het belangrijk is. Het delen van je doel geeft medewerkers en kandidaten een reden om zich met jouw organisatie te identificeren. Leg niet alleen uit wat het bedrijf doet, vertel ook hoe het anderen ten goede komt, wat het hen in staat stelt te doen. Praat over de passie van je eigen mensen. Gebruik emotionele taal. Spreek vanuit het hart.
De essentie van een goede EVP: Wij kunnen je als organisatie iets bijzonders geven als jij (werknemer) iets bijzonders komt brengen. Het is de belofte die je als werkgever maakt aan je werknemers. In ruil daarvoor geven zij hun talent. Een goede EVP is een korte belofte die het aanbod zo authentiek mogelijk samenvat. Het is een ‘persoonlijk’ statement vanuit een bedrijf. En daar mag je iedereen aan houden.
Zij begeven zich op de werkvloer en begrijpen de cultuur van je organisatie. Gebruik dit om een paar paragrafen te schrijven die dit samenvatten op een manier die gelijkgestemden aanspreekt. Citeer hen indien mogelijk – het geeft het hele stuk meer authenticiteit.
Stockfoto’s zien er misschien gelikt uit, maar ze zijn nooit authentiek. Maak indien mogelijk foto’s en video’s van de werkvloer, de teams en de verschillende functies.
Vraag citaten, foto’s en korte biografieën van je medewerkers en plaats deze op je carrièrepagina’s. Ze geven potentiële kandidaten een waardevol inzicht in het bedrijf en het soort mensen waarmee ze zullen werken.
Als je denkt dat je carrièrepagina meer nodig heeft of als je klaar bent om je aantrekkingskracht en werving echt te transformeren, vraag ons dan hoe wij kunnen helpen!
In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerAllereerst: de flexibiliteit waar veel zzp’ers zo van hielden, lijkt niet meer zo vanzelfsprekend. Met strengere... Lees meer
Lees meerHet wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerEnergieplein 8, 2031 TC Haarlem