In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerIn een markt die steeds meer verzadigd wordt, zijn er constant nieuwe innovaties noodzakelijk om hetzelfde resultaat te behalen. Deze ontwikkeling zie je nu ook terug in de arbeidsmarkt, waar tegenwoordig meer vacatures zijn dan kandidaten.
Door de zwakker wordende onderhandelingspositie van werkgevers, zijn er steeds krachtigere en vaak innoverende middelen nodig om gekwalificeerde werknemers te vinden. Zo merk je bijvoorbeeld dat het inhuren van een recruitmentbureau steeds minder oplevert en meer kost.
In de jaren 90 is er een recruitmentmarketingconcept ontwikkeld: employer branding. Een effectieve implementatie van employer branding geeft werkgevers de kans om ook in een krappe arbeidsmarkt succesvol kandidaten te werven, zo is gebleken uit onderzoek.
Uit onderzoek van LinkedIn bleek dat werkgevers die actief gebruik maken van employer branding:
Gezien de huidige ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt, is employer branding dus belangrijker voor werkgevers dan ooit tevoren. En daarom geeft Recruitment Marketeers je in dit blogartikel 5 tips voor het verbeteren van jouw werkgeversmerk!
Het verbeteren van je werkgeversmerk begint bij het aanmaken van een carrièrepagina. Een carrièrepagina is een pagina op je bedrijfswebsite die bedoeld is om je potentiële kandidaten goed te informeren.
Op deze pagina worden zaken opgenomen als:
Hier kun je aan je potentiële kandidaat meegeven waar je als organisatie voor staat. Kandidaten die zich kunnen identificeren met de waarden van een organisatie zijn eerder geneigd om te solliciteren.
Dit geeft direct inzicht in de ervaringen van werknemers zodat kandidaten een idee kunnen hebben wat ze kunnen verwachten. Het komt tevens geloofwaardig over. Zie het als een recensie van een hotel. Je weet wat je kunt verwachten en vertrouwt op de mening van de recensent.
Een kort en bondig verhaal over wat jouw organisatie doet is belangrijke informatie. Een kandidaat vindt dit belangrijk om te weten en wil hier tevens niet teveel tijd aan besteden.
Een verhaaltje over jouw organisatieachtergrond kan sympathie opwekken bij een kandidaat. Het sluit tevens vaak aan bij de waarden van een organisatie.
Vanzelfsprekend zet je ook je openstaande vacatures op deze pagina zodat geïnteresseerden gelijk kunnen solliciteren op een vacature die bij hen lijkt te passen. Je zult zien dat je op deze manier meer sollicitaties binnen gaat krijgen..
Misschien heb je als organisatie, bedrijf of onderneming nog niet goed nagedacht over je identiteit en waarden. Je hoeft daarvoor zeker niet een diepgaande analyse te doen.
Je kunt kort uitleggen wat jouw drijfveren zijn. Je kunt jezelf vragen stellen zoals:
Door deze vragen te beantwoorden, geef je lezers al snel het idee wie jouw organisatie is en wat belangrijk wordt gevonden. Als je moeite hebt met het formuleren van je antwoorden, kun je bijvoorbeeld een copywriter inhuren. Of beter nog, het uitbesteden aan een professioneel recruitmentmarketingbureau.
Zoals al aangegeven in tip #1, is het opnemen van werknemers’ ervaringen een waardevolle toevoeging voor je carrièrepagina. Je kunt een aantal van je werknemers vragen of ze openstaan voor het schrijven van een van hun positieve ervaringen bij je organisatie.
Deze verhalen plaats je niet alleen op de pagina, maar zet hier ook – indien je toestemming krijgt van de betreffende medewerker – zijn/haar voornaam en foto bij.
Dit geeft meer geloofwaardigheid en maakt de boodschap dus effectiever.
Je kunt ook een filmpje laten maken van werknemers die hun ervaringen delen. Hier zul je echter wel bereid moeten zijn meer voor te investeren. Een filmpje van jouw werknemers’ ervaringen is het pas waard wanneer de productie van hoge kwaliteit is.
Mensen zijn visueel ingesteld. Door foto’s en video’s te gebruiken bij elk element van je carrièrepagina, neem je de potentiële kandidaten mee in het verhaal. Dit houdt de aandacht van de lezers vast en versterkt de boodschap en komt de geloofwaardigheid ten goede.
We raden je sterk aan om een professionele fotograaf of camerateam in te huren als de foto’s nog gemaakt moeten worden. Een carrièrepagina van hoge kwaliteit betaalt zich terug!
Op social media zijn talloze platformen te vinden die je kunt gebruiken als marketingmiddel voor je kandidatenwerving. Op veel social media platformen kun je bedrijfsprofielen volgen, in tegenstelling tot een enkele websitepagina.
Het is dus makkelijker voor potentiële kandidaten om interactief te blijven met jouw organisatie. Zo hou je hun aandacht, en denken ze gelijk aan jou als werkgever wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.
Zo zie je dat je door een paar extra stappen te zetten, je betere resultaten zal behalen in het wervingsdomein. Het is in feite een markt geworden net als alle andere markten, waarin je succes kunt behalen door middel van concurreren, onderscheiden en innoveren.
Er komt echter nog veel meer kijken bij employer branding. In een volgend blogartikel vertellen we je graag meer!
Heb jij moeite met het invullen van vacatures? Wij sturen de kandidaten jouw kant op.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Vertel ons meer over jouw recruitmentuitdaging!
In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerAllereerst: de flexibiliteit waar veel zzp’ers zo van hielden, lijkt niet meer zo vanzelfsprekend. Met strengere... Lees meer
Lees meerHet wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerEnergieplein 8, 2031 TC Haarlem