Employer Value Proposition

Employer Value Proposition (EVP); wat is het en waarom moet je er een hebben?

Maar hoe bepaal je je werkgeversmerk? Wat is jouw propositie op de arbeidsmarkt? Welke waarden wil je uitdragen en hoe wil je je presenteren bij je huidige en toekomstige medewerkers? Neem je EVP als vertrekpunt!

Wat is een EVP?

Een EVP is ‘de belofte’ die je als werkgever doet aan je huidige en toekomstige medewerkers. De EVP is het aanbod dat je hebt voor je doelgroep als werkgever. De EVP bepaal je vanuit je positionering en deze bepaal je door jezelf een aantal vragen te stellen zoals; wie zijn we, waar staan we voor, wat hebben we te bieden en waarin onderscheiden we ons van anderen? Dit combineer je met de kenmerken van je doelgroep: voor wie doe ik dit, waar vind ik hen en wat vinden ze interessant?

Je waardenpropositie moet passen bij je organisatie en de doelgroepen op de arbeidsmarkt waarop je je richt.

Waar bestaat de EVP uit?

De EVP is de overlap tussen wat medewerkers willen en wat de organisatie wil en bestaat over het algemeen uit:

  • Beloning (salaris, opslag, bonussen)
  • Arbeidsvoorwaarden (vrije dagen, vakanties, flexibiliteit, verzekering, pensioen)
  • Carrièreperspectieven (promotie, ontwikkeling, training, coaching)
  • Werkomgeving (waardering, erkenning, werk-privébalans, autonomie, uitdagingen)
  • Cultuur (missie, waarden, sfeer, teamdynamiek)

Het belang van een EVP

Wanneer organisaties een duidelijke propositie hebben op de arbeidsmarkt levert dit gemotiveerde en betrokken medewerkers op. Omdat zij zich vóór indiensttreding al kunnen identificeren met de waarden van de organisatie en visa versa is de “match” tussen werkgever en talent sneller en beter gemaakt.

Verder draagt een goede EVP bij aan het imago van organisaties en dat is essentieel in de huidige arbeidsmarkt waar de ‘war on talent’ aan de orde van de dag is.

Wist je dat 90 % van de werknemers overweegt te vertrekken wanneer ze een aanbod krijgen van een organisatie met een betere reputatie? (bron: Corporate Responsibility Magazine).

Waar moet een EVP aan voldoen?

Een goede EVP moet voldoen aan een aantal voorwaarden, anders sla je de plank mis.

De allerbelangrijkste is om ervoor te zorgen dat je belofte waar is. Dit kan je toetsen in de organisatie. Vinden de huidige werknemers dat jij bent wat je graag wilt zijn? Als je het niet waarmaakt haken werknemers op termijn af. Zorg er dus voor dat je je belofte nakomt en dat deze houdbaar is voor de lange termijn.

Hiernaast moet je EVP aantrekkelijk en onderscheidend zijn voor jouw doelgroep(en). Je wilt er nieuwe medewerkers mee aantrekken en behouden! Het is dus belangrijk om te weten wat je doelgroep beweegt. Heb je meerdere doelgroepen, maak dan voor iedere doelgroep een andere propositie.

Bovendien

Door de EVP als vertrekpunt te nemen van je employer branding strategie, zorg je voor een consistente, herkenbare en onderbouwde propositie die aansluit bij de behoeften en wensen van jouw doelgroep.

Wil jij sparren over de EVP van jouw organisatie? Laat van je horen, wij helpen je graag!

Lees ook