De candidate journey – eerst kijken dan kopen

Je kan de candidate journey vergelijken met winkelen. Kandidaten kijken rond, passen en proeven en bepalen dan voor welke baan ze gaan. Maar het begint met een aantrekkelijke etalage. Dus… er is werk aan de winkel!

Een nieuwe job is iets anders dan nieuwe schoenen

Een nieuw paar sneakers koop je zo. Over een nieuwe baan denk je langer na. Niemand drukt zomaar op ‘upload cv’ of ‘solliciteer.’ Eerst wil je van alles weten; waar en met wie je gaat werken, wat de inhoud van je werk is en waarom je er beter of gelukkiger van wordt.

Maar wist je dat bijna 60% van de kandidaten negatieve candidate experiences ervaart? En dat je als potentiële werkgever veel invloed hebt op die ervaring?

Solliciteer op je eigen vacature

Online sollicitaties zijn vaak lang en complex. 50 tot 80% van de werkzoekenden haakt zelfs af bij het invullen. Het gevolg: talent verdwijnt en hogere kosten per hire.

Maak het solliciteren daarom eenvoudig. Bijvoorbeeld met een keuzemenu voor belangrijke antwoorden. Als je op weg wordt geholpen, voelt dat prettig. Want zeg nou zelf, wil je een berg beklimmen of een duwtje in de rug krijgen?

Ontdekken hoe dat bij jullie werkt, begint met een sollicitatie bij je eigen bedrijf. Dan zie je vanzelf wat er beter kan.

Behandel de kandidaat als consument

De consument is voor veel marketingafdelingen heilig. Voor kandidaten is minder aandacht. Terwijl die ook enthousiasme willen ervaren als ze hun CV met je hebben gedeeld.

Toch ontvangt bijna 75% van de kandidaten geen direct antwoord na het invullen van hun sollicitatie. Terwijl dat juist zo’n belangrijk moment is. Let daarop en stuur bijvoorbeeld direct een ‘wat fijn dat je gesolliciteerd hebt’ bericht.

Breng de perfecte kandidaatreis in kaart

Alle stappen in het sollicitatieproces zijn cruciaal. Wil je de ideale candidate journey bepalen inclusief timeline? Ga dan eerst met je team de diepte in en kruip in de huid van de persoon die je aan je wilt binden. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat zijn de eigenschappen van je kandidaat? Maak persona’s.
  • Op welke platformen vind je jouw kandidaten?
  • Welke indruk wil je maken?
  • Wat moet de kandidaat onthouden?
  • Hoe vaak wil je contact met de kandidaat en kan je dit automatiseren?
  • Hoe creëer je een welkom en goed geïnformeerd gevoel in elke fase van het proces?
  • Hoe houd je kandidaten warm die nu nog niet klaar zijn om te solliciteren?

Het kan altijd beter

Geen organisatie heeft de perfecte candidate journey. Er is altijd ruimte voor verbetering. Met een doordachte strategie en de juiste tools en technologie kun je de ervaring van kandidaten enorm verbeteren en talent van hoge kwaliteit aantrekken.

Wil je een keer sparren over jouw candidate journey of employer brand? Kom dan een keer kijken. En nee, je hoeft niet direct te kopen.

Lees ook