In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerDesondanks constateerde Adviesbureau McKinsey al eerder dat “organisaties zich er bewust van zijn dat de beste werknemers de hoogste kwaliteit leveren en het meeste werk doen maar ze er vrij slecht in zijn om deze mensen te vinden en te behouden”.
Feit is dat de dalende beroepsbevolking nu eenmaal zorgt voor een structurele mismatch op de arbeidsmarkt. Hierdoor moesten organisaties de afgelopen jaren gedwongen op zoek naar werknemers die breder inzetbaar zijn. Het gevolg hiervan is dat de focus al meer is komen te liggen op onderscheidende competenties. En daarin hebben werkgevers reeds ervaren dat het juist unieke en zeldzame competenties zijn waaraan een tekort is. De ‘war for talent’ is aan het verschuiven naar een ‘war for skills’.
Organisaties zijn zich ervan bewust dat de beste werknemers de hoogste kwaliteit leveren en het meeste werk doen maar ze er vrij slecht in zijn om deze mensen te vinden en te behouden
-Adviesbureau McKinsey
Een team met een hoge diversiteit aan werknemers kan gebruik maken van een breder netwerk om nieuwe werknemers aan te dragen
Het signaleren van hard skills is een koud kunstje aangezien er enkel gekeken hoeft te worden welke opleidingen/cursussen en werkervaring er vermeld staan op de cv. Hoe anders is dit bij soft skills, deze kunnen gevraagd worden in een vacaturetekst maar zelfs voor de meest ervaren interviewer is het lastig om te meten of iemand over de benodigde soft skills beschikt. Hoe signaleert u bijvoorbeeld of de sollicitant zelfdiscipline heeft? Er zou gebruik gemaakt kunnen worden van de STAR-methode. STAR staat voor: Situatie, Taak, Actie en Resultaat. U vraagt sollicitanten om te vertellen hoe ze handelden in bepaalde situaties. Luister naar hoe ze soft skills in hun gesprek verweven in de Situatie, de Taak, de Actie en het Resultaat. Zaten de skills waar u naar zoekt erin?
Verandering gebeurt continu, maar dit is de eerste keer waarin velen van ons hebben ervaren dat verandering heel snel en abrupt kan plaatsvinden.
– Dawn Graham
Een andere bruikbare tip is om bij het nagaan van referenties niet alleen navraag te doen bij managers. Managers hebben vaak waardevolle informatie over de vaardigheden van hun werknemers, hun prestaties en vakkennis. Maar collega’s met wie de sollicitant direct heeft gewerkt geven vaak een beter inzicht in iemands persoonlijkheid en dus soft skills. Vraag een sollicitant dus niet alleen om het nummer van zijn of haar vorige manager maar ook van de vorige directe collega met wie de sollicitant veel samen heeft gewerkt.
In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerAllereerst: de flexibiliteit waar veel zzp’ers zo van hielden, lijkt niet meer zo vanzelfsprekend. Met strengere... Lees meer
Lees meerHet wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerEnergieplein 8, 2031 TC Haarlem