In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerAls werkgever wil je soms dolgraag een nieuwe medewerker in dienst nemen. De juiste kandidaat kan immers je bedrijf helpen groeien naar je eerstvolgende bedrijfsdoel. Het is echter wel van belang dat je over de juiste interviewvaardigheden beschikt, zodat je ook die persoon uit je kandidatenlijst kan pikken.
Daarom geven we je bij dit blogartikel een aantal handige tips, zodat je meer uit je belangrijke sollicitatiegesprekken te halen!
Tijdens een sollicitatiegesprek kunnen er een hoop onverwachte zaken aan bod komen. Je kent de sollicitant uiteraard (nog) niet en neem dus de tijd voor een goede kennismaking.
Soms is het van belang om kritische vragen te stellen over het cv. Dit kan tijd kosten en je wilt niet dat er essentiële informatie achtergehouden wordt omdat je tijdsdruk voelt.
Moet je je voorstellen dat je pas in de proefperiode achter essentiële informatie komt. Dat is dat extra half uurtje wel waard, toch?
Het is altijd zo dat je jezelf voorbereidt op het stellen van vragen die jij belangrijk vindt. Alleen is het verstandiger om een bepaalde vaardigheid die jij wilt toetsen te vermommen in een vraag.
Als je bijvoorbeeld de communicatievaardigheden wil testen van een sollicitant, kun je bijvoorbeeld een situatie schetsen en vervolgens vragen hoe hij/zij hier op zou reageren.
Gebruik dus ‘’reverse engineering’’ om voor een specifieke vaardigheid of competentie een vraag te bedenken die de kwaliteit van de sollicitant op dat punt meet.
Dit is de enige echte manier om ervoor te zorgen dat, door het stellen van de juiste vraag, je het antwoord krijgt waar je naar op zoek bent.
Door het goed lezen van een cv krijg je in één opslag een beeld over wie je voor je hebt en ook wat voor (werk) ervaringen deze persoon al dan niet heeft.
Deze ervaringen an sich zeggen je eigenlijk niks. Los van dat je wilt weten of deze ervaringen daadwerkelijk relevant zijn voor het werk van de openstaande vacature, zul je ook soms dieper willen ingaan op bepaalde ervaringen.
Zoals al eerder aangegeven, is het van belang dat je genoeg tijd plant om meer te weten te komen over je kandidaat. Maar dit heeft pas zin als je de juiste vragen stelt over de juiste onderwerpen.
Scan dus niet alleen de cv van de kandidaat, maar kijk goed waar jij meer over wilt weten, voordat je hem/haar in dienst neemt.
Anno 2022 zal de arbeidsmarkt nog steeds krap zijn. Het is dus ook belangrijk dat jij als werkgever goed overkomt. Door goed te kijken wat je al weet van de kandidaat, voorkom je het stellen van vragen die overbodig zijn.
Zo bespaar je waardevolle tijd en kom je professioneler over.
Ook het maken van notities is belangrijk. Zo zorg je ervoor dat je ook na het sollicitatiegesprek niet hoeft terug te komen op dingen die je vergeten bent.
Het sollicitatiegesprek moet je zien als een investering. Als je jezelf onvoldoende voorbereidt, doe je je zelf tekort. Kandidaten willen dolgraag een functie, ook als ze misschien eigenlijk niet voldoende gekwalificeerd zijn.
Daarom is het belangrijk dat je van te voren nagaat wat voor jou écht doorslaggevende kwalificaties zijn. En vervolgens nagaat bij jezelf of deze geverifieerd moeten worden, en zo ja, hoe.
Je kunt natuurlijk ook altijd vragen naar een referentie voordat je iemand aanneemt.. Wat het ook is, wat voor jou van belang is, wees dus niet schuw voor het verifiëren van deze belangrijke factoren. Het in dienst nemen van een nieuwe werknemer is immers een grote investering.
Zo zie je dat een goede voorbereiding op z’n minst het halve werk is. Door deze tips kun je hopelijk je kandidaat beter doorgronden en een verstandige keuze maken en daarmee een investering doen voor de lange termijn!
En helpt het binnenhalen van meer kandidaten jou met het vinden van de juiste medewerker?
Vraag dan vandaag nog een offerte aan en Recruitment Marketeers stuurt de kandidaten naar jou toe!
In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerAllereerst: de flexibiliteit waar veel zzp’ers zo van hielden, lijkt niet meer zo vanzelfsprekend. Met strengere... Lees meer
Lees meerHet wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerEnergieplein 8, 2031 TC Haarlem