In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerMisschien wel de belangrijkste tip als het op recruitment marketing aankomt: zorg ervoor dat je positief opvalt. Ben aanwezig en ben je bewust van je aanwezigheid, zowel online als offline. Ook met reclame in bushokjes bereik je dagelijks mensen. De truc is om de juiste communicatiekanalen en -middelen op het juiste moment in te zetten. Bedenk dus, als je er nog geen hebt, eerst een goede recruitment marketing-strategie.
Durf anders te zijn, maar blijf wel te allen tijde authentiek. Vermijd voorspelbaarheid en maak slim gebruik van inzichten over je doelgroep. Waar bevinden zij zich en wat willen ze horen? Speel daar op in en bedenk van te voren wat je wil uitstralen en wat je tone-of-voice is. Ben hier vervolgens met alle uitingen consequent in.
Bedenk ook goed wat je niet wil. Je wil (online) opvallen en op het juiste moment zichtbaar zijn. Retargetten kan dan slim zijn maar moet wel gedoseerd worden. Onbeperkt retargetten (zonder limiet) kan averechts werken. Je wil opvallen maar niet die online ‘bromvlieg’ zijn die tot vervelens toe terugkomt.
Marketing automation is mooi, heel mooi zelfs. Je kunt hiermee al je (recruitment) marketingactiviteiten stroomlijnen, automatiseren en analyseren. Het is makkelijk en tijdbesparend als alle sollicitanten automatisch een bedankmail of herinneringsmail voor het sollicitatiegesprek ontvangen. Maar onderschat de kracht van persoonlijk contact niet. Recruiters hebben doorgaans al een niet al te best imago wat individuele aanpak aangaat. Door op een persoonlijke manier met kandidaten om te gaan en te reageren op alle berichten, laat je zien dat het ook anders kan.
Bedenk ook dat na de hire de digitale journey niet ineens stopt. En sta ook eens stil bij hoe je omgaat met afwijzingen. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Er zijn genoeg voorbeelden van een bedrijf met een goede reputatie dat toch ineens op een slechte manier ter sprake komt op een verjaardag. Gewoon omdat ‘nicht X’ ook na een extra mail en belletje nooit iets op haar sollicitatie heeft gehoord of omdat ‘neef Y’ op een wel heel lullige manier is afgewezen.
Over dat verjaardagsfeestje gesproken: het kan juist ook helemaal de andere kant opgaan. Dat je als bedrijf zo origineel en oprecht communiceert met kandidaten dat het (zelfs na een afwijzing) juist op een positieve manier wordt benoemd. Maar de allerbeste ambassadeurs blijven je tevreden werknemers. Dus wil je investeren in recruitment marketing? Denk daar dan zeker over na.
Een belangrijk onderdeel van employer branding is je bedrijfscultuur. Zorg dat de cultuur en de waardes van je bedrijf er op een positieve manier vanaf spatten. Blijf ook hier bij jezelf en blijf authentiek. Medewerkers tevreden houden is geen rocket science. Als je waardering toont, goede secundaire arbeidsvoorwaarde biedt, in je mensen gelooft en hen kans om te groeien, kom je al een heel eind.
Houd het simpel en vooral: maak het makkelijk. Dat geldt voor alles omtrent je algehele recruitment proces. Van content tot user experience, want ook hier is minder vaak meer. Maar gebruik van heldere content die echt bij je past. Ook de gebruikerservaring is van immens belang, niet voor niets is focus op user experience (UX) een van de recruitment marketing trends van 2022.
Je hebt nagedacht over contentcreatie en je authentieke content ingezet via verschillende kanalen om op het juiste moment de juiste kandidaat aan te spreken. Dan wil je dat, als dit talent op jouw solliciteer-nu-landingspagina terecht komt, alles vlot verloopt. Het is belangrijk om reageren zo eenvoudig mogelijk te maken. Weg met oneindig veel verplichte velden en andere conversiekillers! En, niet iedereen reageert direct of bekijkt de vacature voor zichzelf. Maak het opslaan en het delen van de vacature zo makkelijk mogelijk.
Nee, recruitment marketing is niet iets dat je ‘er zo maar even bij doet’. Er komt veel kijken bij een goed opgezette recruitment marketing-strategie en de uitvoering hiervan. Ook het opvolgen en bijsturen op basis van relevante data en inzichten is bepalend voor het succes van campagnes. Slimme recruitment marketing gaat verder dan een opvallende vacaturetekst en banner met stopping power.
Kun jij, ook na het lezen van deze recruitment marketing tips, wel wat hulp gebruiken? Bij Recruitment Marketeers hebben we samen meer dan 50 jaar ervaring en verstaan we het vak als geen ander. Wil je weten wat we voor je kunnen doen of gewoon vrijblijvend even sparren? Laat van je horen, wij helpen je graag!
In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerAllereerst: de flexibiliteit waar veel zzp’ers zo van hielden, lijkt niet meer zo vanzelfsprekend. Met strengere... Lees meer
Lees meerHet wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerEnergieplein 8, 2031 TC Haarlem