4 manieren om meer te besparen op je recruitmentkosten

Je wilt groeien als organisatie en bent volop bezig met het werven van nieuwe mensen en het maken van de daarbij behorende kosten.

Er zijn heel veel slimme manieren om een hoop besparen op je huidige recruitmentactiviteiten. Het uitgangspunt van Recruitment Marketeers is de recruiting zo efficiënt mogelijk in te richten, met behoud van effectiviteit.

Daarom geven we gratis en voor niets 4 manieren hoe je makkelijk kan besparen op je recruitmentkosten die eveneens makkelijk te implementeren zijn.

1. Focus op het netwerk van je werknemers en onderhoud je eigen contacten

Veel organisaties lijken niet te beseffen hoe belangrijk het netwerk van hun werknemers kan zijn voor het werven van nieuwe mensen. Het kost een hoop geld en tijd om gekwalificeerde kandidaten te werven. Maar wat nou als je iemand kan werven die (via-via) al bekend is met jouw organisatie.

Het hebben van een goed eigen netwerk is niet vanzelfsprekend. Je moet er wel tijd en aandacht aan besteden. Niet alleen aan je huidige netwerk maar ook aan het uitbreiden ervan.

Door een paar keer per jaar contact op te nemen met mensen binnen je branche zorg je ervoor dat je de lijntjes warm houdt en contacten niet verwateren. Vergeet ook niet anderen hulp aan te bieden. Het onderhouden en uitbreiden van een netwerk is geven en nemen. Door te kijken hoe je iemand kan helpen maakt dit iemand anders ook geneigd om jou te helpen.

Het investeren van de juiste tijd in je netwerk levert je dus een hoop op en is vrijwel geheel kosteloos!

2. Kijk goed naar de candidate journey

In de Marketing hebben ze het er vaak genoeg over: de customer journey. Hier wordt nagegaan welke stappen ondernomen worden door de klant. Dit gebeurt om te kijken hoe het de klant zo gemakkelijk mogelijk gemaakt kan worden om de customer journey te doorlopen.

Hierin worden alle processen in beeld gebracht en kritisch gekeken naar de ervaring van de klant. Dit bevordert de kans dat iemand het gehele proces doorloopt. De koppeling in deze met recruitment is dat je ditzelfde principe kan toepassen op de candidate journey.

Eén van de redenen waardoor potentiële sollicitaties afhaken tijdens het sollicitatieproces is door onwenselijke ervaringen. We snappen als geen ander dat er ook een hoop andere factoren meespelen in het wel of niet afmaken van het sollicitatieproces, maar deze mag je zeker niet vergeten. Het gaat er namelijk om dat je jezelf in de beste positie zet als werkgever, om je merk als werkgever omhoog te tillen. Dat is waar het allemaal om draait bij Recruitment Marketeers.

Op het moment dat je zoveel mogelijk gekwalificeerde kandidaten in je werving- en selectieproces kan houden, bespaar je dus ook een hoop recruitmentkosten.

Hoe breng ik mijn candidate journey in kaart?

Het is belangrijk dat je alle individuele stappen in beeld brengt, en vervolgens in de schoenen gaat staan van de potentiële kandidaat. Welke ‘’touch points’’ zijn er? Met andere woorden, op welke momenten heeft de kandidaat contact met onze organisatie, en hoe? Een andere vraag die gesteld kan worden is of het zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt voor kandidaten om te reageren. Zijn er bijvoorbeeld geen onnodige velden die een kandidaat in het reactieformulier in moet vullen?

Via deze manier kom je vanzelf al achter een aantal dingen die eventueel beter zouden kunnen. Zo bespaar je dus niet alleen een hoop kosten maar verhoog je naar alle waarschijnlijkheid ook het aantal sollicitanten. Onze laatste tip is: vraag feedback van de kandidaat. Wat vond je fijn en wat niet? Wat kon beter? Et cetera.

3. Houd enquêtes onder je medewerkers

Nu is er natuurlijk een risico voor een lek in je recruitmentprocessen, maar het verliezen van werknemers kost je natuurlijk ook een hoop geld. Ook hier moet je kijken wat het personeelsverloop mogelijk kan minimaliseren. Vaak als medewerkers ontevreden zijn, besluiten ze om zich elders te oriënteren voor een nieuwe uitdaging. En tegenwoordig, met de krappe arbeidsmarkt, is dit makkelijker dan ooit.

Daarom moet je als werkgever een vinger aan de pols houden als het aankomt op de medewerkerstevredenheid. Dit gaat echter wel anders dan bij een recruitmentproces. Om te kijken of je medewerkers tevreden zijn of niet, is het verstandig om een enquête te maken.

Door hiervan op de hoogte te zijn, weet je wat er speelt zodat je op tijd in kan grijpen. Een goede medewerker verliezen, kost je een hoop meer dan een consequent tevredenheidsonderzoek!

Ben je benieuwd naar hoe jij een tevredenheidsonderzoek kan implementeren? Dan raden we je aan om dit artikel te lezen: 5 tips: Hoe doe je een medewerkerstevredenheidsonderzoek? – Talent analytics | Scorius

4. Huur een marketingbureau in voor kostenbesparing en meer resultaten

Wanneer je ervoor hebt gezorgd dat je mogelijke lekkages zo dicht zijn als maar kan, is het tijd om écht te gaan werven. Maar ook dit hoeft nooit te duur te zijn. Alles is natuurlijk relatief, maar het werven van kandidaten kan vandaag de dag op een betaalbare manier, namelijk: experts inhuren die gespecialiseerd zijn in Marketing voor recruiters.

Marketing is een vak apart. Recruitment ook. Dus Recruitment Marketing? Al helemaal!

Veel organisaties, proberen nieuwe kandidaten te werven zonder de juiste hulp in te schakelen. Vroeger was dit mogelijk, maar tegenwoordig is het onderscheiden in de markt als werkgever, echt een vak apart.

Dit komt natuurlijk door de huidige krappe arbeidsmarkt. Recruitment Marketeers is gespecialiseerd in het boosten van recruitmentmarketing en het opvijzelen van jouw werkgeversmerk.

Door de juiste recruitmentmarketing specialisten in te schakelen geef je jezelf de mogelijkheid om elders tijd vrij te spelen en dit te besteden aan bijvoorbeeld sourcing. Net zoals je bij je eigen organisatie mensen probeert in te zetten op dingen waar ze goed in zijn, is het logisch om dit ook bij recruitmentmarketing te doen.

Conclusie

Zo zie je maar dat er een hoop manieren zijn om zonder veel uit te geven, meer medewerkers te behouden en dus minder kosten te hebben aan recruitment. Recruitment Marketeers kan een hoop kandidaten laten binnen stromen, maar dit heeft geen zin als ze er via de achterdeur weer uitlopen.

Hopelijk hebben we je kunnen inspireren met wat nieuwe ideeën! Heb jij moeite met het vinden van de juiste kandidaten? Recruitment Marketeers denkt graag met je mee!

Lees ook