In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerDe wereld verandert snel en dat geldt zeker voor de wereld van recruitment marketing trends. We bevinden ons in een kandidaatgedreven markt waar werkgevers alles op alles moeten zetten om sollicitanten aan te spreken. Als je bij wil blijven en uit wil blinken, is het handig als je op de hoogte bent van actuele ontwikkelingen. In dit artikel delen we 5 recruitment marketing trends 2022 die je niet wil missen. Lees je mee?
Meten is weten, en goede systemen zijn vaak pure tijd- en geldbesparing. Het is dus geen verrassing dat data-driven recruitment een trend is die zich in 2022 verder doorzet. Een efficiënt en meetbaar recruitment proces is van cruciaal belang om inzicht te krijgen in het succes van je recruitment inspanningen. Van doorlooptijden van vacatures tot de response op gebruikte wervingskanalen; met relevante data kun je doelgericht aan de knoppen draaien.
Daarnaast speelt het inzetten van handige techniek meer dan ooit een rol. Een goed applicant tracking systeem (ATS-systeem) voor het afvangen van kandidaten en het plaatsen van vacatures is een must als je je werving en selectieproces wil automatiseren.
Voortvloeiend uit de eerste recruitment marketing trend 2022, zien we dat doelgroeponderzoek een belangrijke rol speelt in een markt waar sollicitanten het voor het zeggen hebben. Om er zeker van te zijn dat je op doelgericht vist in de juiste vijver, is het raadzaam om voor het opzetten van een campagne je doelgroep goed in kaart te hebben. Hoe groot is je doelgroep, hoe bereik je deze en wat zijn grote pull-factoren? Je doelgroep kennen en hier (eventueel met advies van een professional) op in spelen, is een erg belangrijke factor in de recruitment marketing.
Als de doelgroep eenmaal in beeld is gebracht, kun je veel meer doen dat alleen de juiste mensen – op een goed moment – via trefzekere kanalen bereiken. Je wilt (latent) werkzoekende immers niet alleen bereiken maar ook enthousiasmeren. Maatwerk wordt hierbij meer en meer belangrijk. Een recruitment marketing trend 2022 is dan ook het tonen van gepersonaliseerde content.
User experience (UX) kan hierbij een groot verschil maken. Een UX recruitment designer inschakelen die de contentcreatie voor campagnes op zich neemt, is een investering die zich loont. Zaken als tekst, beeldverhoudingen en hoe bepaalde kleuren en stijlen overkomen bij kandidaten, kunnen een grote invloed hebben op de CTR (click through rate) van campagnes.
Als je eenmaal weet wie je doelgroep is, waar deze zich bevindt en wat hen aanspreekt, kun je met maatwerk gaan hypertargetten. Slimme campagnes zijn dan ook een recruitment marketing trend waar we in 2022 niet omheen kunnen. Zo wordt programmatic advertising ingezet om je doelgroep nóg gerichter te bereiken. In programmatic advertising komen de voorheen besproken recruitment marketing trends samen.
Digitale advertentieruimte wordt hierbij, met behulp van software, ingekocht. Slimme algoritmes analyseren het gedrag van gebruikers waardoor op het juiste moment en op een effectieve manier je advertentie vertoond wordt. Recruitment-campagnes worden anno 2022 crossmediaal ingezet om zo via belangrijke kanalen potentiële kandidaten aan te spreken. Dit gebeurt op een manier die aansluit bij waar kandidaten zich bevinden in hun journey. Voer regelmatig A/B-testen door om de resultaten van je doelgroepcampagnes te testen en verbeteren.
Het is hierbij belangrijk niet alleen in te spelen op de recruitment marketing trends, maar om daarnaast de ontwikkelingen binnen de (social) media te volgen. Je wil natuurlijk ook op populaire platformen – actueel bijvoorbeeld SnapChat en TikTok – gebruikers te bereiken.
Een algemene ontwikkeling die we al een tijd zien, is dat recruitment steeds meer marketing wordt. Potentiële werknemers worden daarbij meer en meer gezien als klanten die overtuigd moeten worden van een product of dienst. Binnen de arbeidsmarktcommunicatie is een vacaturetekst als visitekaartje allang niet meer voldoende.
Als bedrijf dien je bezig te zijn met employer branding , last maar zeker niet least als het op de marketing trend 2022 aan komt. je moet jezelf als het ware verkopen, zodat werknemers niet meer om je heen kunnen (en willen).
Omdat recruitment marketing een vak apart is, schakelen steeds meer bedrijven voor hun werving en selectie de hulp in van een professional. Bij Recruitment Marketeers komt 50 jaar ervaring samen met absolute passie voor het vak. Wij hebben alles in huis om je te helpen met jouw recruitment vraagstukken. Van UX recruitment designer tot maatwerk campagnes of het aanmaken van een goed converterende ‘werkenbij-site’. Wil je sparren of zoek je advies? We horen graag van je!
In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerAllereerst: de flexibiliteit waar veel zzp’ers zo van hielden, lijkt niet meer zo vanzelfsprekend. Met strengere... Lees meer
Lees meerHet wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerEnergieplein 8, 2031 TC Haarlem