In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerIn de kandidaatgedreven arbeidsmarkt is het een behoorlijke uitdaging om talent te vinden en te enthousiasmeren. Voor jou 10 anderen of meer. Recruitment marketing begint dan ook steeds meer op marketing te lijken. Logisch dat ook marketing automation voor recruitment en steeds vaker gehoord begrip is.
Maar wat houdt dan eigenlijk in, recruitment marketing automation? Wat zijn de voordelen en hoe pas je het toe? Wij vertellen je er alles over, lees snel verder!
In principe komt marketing automation erop neer dat je geautomatiseerde systemen inzet om leads aan je te binden en door hun customer journey heen te volgen en te begeleiden. Het verschil met marketing automation voor recruitment is dat je in plaats van leads kandidaten benadert.
Het gaat hierbij om de juiste boodschap, de juiste persoon, de juiste context en de juiste tijd. Een manier om marketing automation toe te passen, is het opzetten van een zogenaamde nurture flow. In de marketing automation voor recruitment wordt deze ook wel de talent nurture flow genoemd.
Dit op je doelgroep afgestemde communicatieschema geeft weer wie je aanspreekt, op welk moment en met welke boodschap. Het communicatieschema wordt gekoppeld aan de juiste kanalen, zoals mailings, landingspagina’s of advertentiekanalen. Je kunt hierbij alle stappen die je lead neemt op individueel niveau volgen. Zo heb je inzicht in welke mails zijn geopend en of (en waarnaar) er wordt doorgeklikt.
In de marketing wordt marketing automation al lange tijd gebruikt. Dit gebeurt vooral om nieuwe klanten binnen te halen. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de B2B-marketeers de sterkste focus heeft op leadgeneratie. Marketing automation is een onmisbaar middel als je efficient en effectief leads wil genereren. In de ‘normale’ marketing gebruikt zeker 40% van de B2B-marketeers een vorm van marketing automation.
Recruitment en sales lijken misschien heel verschillend, maar ze hebben – zeker vandaag de dag – meer met elkaar gemeen dan je misschien denkt. Het opbouwen van relaties staat centraal, net als nieuwe leads binnenhalen, enthousiasmeren en laten converteren. Helemaal niet gek dus om in de recruitment gebruik te maken van marketing automation.
Het grootste voordeel van recruitment marketing automation is de tijdwinst die het oplevert. Indien goed opgezet, kan (bijna) het hele wervingsproces automatisch draaien. Van het inplannen van de gesprekken tot het mailen van de kandidaten, het kan allemaal automatisch. Hierdoor elimineer je tegelijkertijd het risico een kandidaat kwijt te raken, omdat deze geen prettige ervaring heeft en lang moet wachten.
Met marketing automation voor recruitment verkort je de time-to-hire en bespaar je tijd en kosten in het hele recruitmentproces. Een pluspunt van recruitment marketing automation, is dat je de online kanalen voor je laat werken. Hierdoor verloopt het salesproces (ja, ook als werkgever moet je je verkopen) makkelijker en heb je meer inzicht in je doelgroep.
De gebruikte software combineert data, waardoor je inzicht krijgt in alle gegevens. Hierdoor kun je nog beter inspelen op je doelgroep en veranderingen in het proces makkelijk testen en doorvoeren.
Een optimale candidate experience is vandaag de dag meer dan ooit belangrijk. Met een slim ingerichte Candidate Relation Management Software (CMS) is het tegenwoordig zelfs mogelijk om iedere bezoeker een unieke vacaturepagina te tonen. Dit verhoogt de conversie en maakt het mogelijk om campagnes te draaien op vacature-niveau (in plaats van op doelgroep).
Recruitment marketing automation is ideaal om het wervingsproces sneller en efficiënter te laten verlopen. Je spaart kosten en tijd. Toch vervangt het menselijk contact niet. Je kunt met marketing automation in het recruitmentproces sparen op het aantal recruiters en de tijd die zij kwijt zijn.
Recruitment marketing automation is het een, persoonlijk contact is het ander. Bij werving is het belangrijk dat er een persoonlijke klik is. De marketing rondom je recruitment automatiseren, vervangt de toegevoegde waarde van een recruiter niet. Wel zorgt het ervoor dat het selectieproces een stuk sneller en makkelijker verloopt.
Recruitment marketing automation levert niet alleen tijdwinst en inzicht in je doelgroep op, het helpt ook om de juiste kandidaten te boeien en te binden. Het opzetten van zo’n data-driven systeem vergt kennis van zaken, de juiste structuur en aandacht voor de toepassing van de systemen.
Een belangrijk onderdeel is de leadgeneratie. Je kunt hiervoor je eigen datasysteem gebruiken en/of advertentiemogelijkheden gebruiken. Vervolgens begin je met het inrichten van de talent nurture flow binnen een geschikte marketing automation tool. Verplaats je hierbij in je doelgroep.
Meet nauwkeurig hoe kandidaten door de flow heen bewegen en speel hier vervolgens op in. Een grote rol speelt hierin de juiste User Experience (UX) en gerichte content-creatie.
Het opzetten van een succesvol recruitment marketing automation is een investering. Het vergt tijd en de juiste kennis. Wil jij meer uit je recruitment marketing halen maar heb je deze tijd en kennis niet paraat? In plaats van alles intern automatiseren, kun je je recruitment ook uit handen geven of je laten ondersteunen.
Wij hebben meer dan 50 jaar ervaring en hebben alles in huis om jou te helpen met leadgeneratie en slimme, geautomatiseerde doelgroep-campagnes. Neem vooral even contact op, wij helpen je graag!
In een tijd waarin digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt, hebben Sebas Krijgsman, Martijn Smit en Remko... Lees meer
Lees meerAllereerst: de flexibiliteit waar veel zzp’ers zo van hielden, lijkt niet meer zo vanzelfsprekend. Met strengere... Lees meer
Lees meerHet wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerEnergieplein 8, 2031 TC Haarlem