Het wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerHoe ga je hier mee om als werkgever? Zijn er überhaupt nog mogelijkheden om de groei van je bedrijf te ondersteunen? Ons antwoord is: ja, die zijn er!
Recruitment Marketeers helpt bedrijven met het faciliteren hun groei. Dit door middel van het implementeren van de juiste marketing tools die ervoor zorgen dat je vacature gezien wordt door de juiste doelgroep. Zodat je in deze markt zorgeloos de juiste mensen kan vinden die samen met jou de missie en visie van het bedrijven nastreven!
Vandaag geeft Recruitment Marketeers je 4 essentiële tips over het goed marketen van je vacature. Hier zijn de 4 dingen die het werven van kandidaten makkelijker maken in een krappe arbeidsmarkt!
Je zou het misschien niet denken, maar veel werkgevers spenderen veel te weinig tijd aan het schrijven van de juiste vacaturetekst. Veel wervende teksten richten zich te weinig op de specifieke doelgroep waar je naar op zoek bent. Trek hier iets langer voor uit want als je hier niet lang genoeg over nadenkt, sla je geheid de plank mis.
Maar hoe zorg je dat je de vacature richt op je juiste mensen? Het antwoord is: door een kandidaat profiel te maken.
Het maken van een kandidaat profiel houdt in dat je een fictief persoon maakt, die perfect past bij jouw openstaande vacature. Details die je hierin meeneemt zijn demografische kenmerken zoals:
Door middel van het maken van een kandidaat profiel, krijg je inzicht in de persoon waar je naar op zoek bent als werkgever. Zodoende kan je dus gerichter spreken tot deze persoon. Denk eens na over hoe je de vacature zou schrijven als je kandidaat profiel een 18-jarige student is. Of als je kandidaat profiel een 53-jarige executive is. Dan zou je de lezer op een hele andere manier aanspreken, toch?
Als je de vacaturetekst dus aanpast op deze fictieve ideale kandidaat, verhoog je de kansen om de interessantste kandidaten te enthousiasmeren en te laten solliciteren!
In deze krappe arbeidsmarkt concurreer je met een hoop andere werkgevers. Daarom moet je vandaag de dag bereid zijn om alle middelen in te schakelen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de juiste kandidaten aan je deur kloppen.
Als je nog geen sociale media gebruikt voor personeelswerving, zorg dan dat je verder leest, want dit is zeker een must!
Ook al lijkt het misschien voor sommige vacatures overbodig om ze op sociale media te delen, is dat vrijwel altijd niet het geval.
Wel is het zo dat het per doelgroep verschilt op welke social media platformen het meest actief zijn. Jongere gebruikers zijn bijvoorbeeld actiever op Instagram en TikTok terwijl de oudere doelgroep meer op Facebook en LinkedIn zit. De branche waarin iemand werkt is ook van invloed op welk social media platform de doelgroep het meeste aanwezig is. Oriënteer jezelf dus op welk social media platform jouw doelgroep voornamelijk te vinden is.
Het hebben van een kandidaat profiel is hiervoor wederom cruciaal. Als je deze gegevens niet hebt, weet je ook niet waar je de vacature het beste kan uitzetten!
Het enige wat je hoeft te doen, is onderzoek te doen naar de doelgroep per social media platform. Als je een social media platform heb gevonden waarvan de dominante doelgroep overeenkomt met jouw kandidaat profiel, zit je goed!
Als organisatie probeer je elkaar te helpen en gezamenlijk een collectief doel na te streven.
Desondanks vergeten werkgevers wel eens dat hun eigen mensen ook een eigen netwerk hebben met hierin mogelijk geschikte kandidaten.
Veel medewerkers hebben al ervaring binnen een bepaalde industrie, en hebben bij vorige werkgevers hun netwerk uitgebreid.
Het vinden van de juiste kandidaat hoeft natuurlijk niet altijd door middel van een pull marketingstrategie (marketingtools uitzetten en wachten op een lead).
Als je de openstaande uitdaging deelt met je medewerkers, heb je indirect al een hoop mensen bereikt en het kost maar een kleine moeite!
Tevens is het zo dat een medewerker niet zomaar iemand voordraagt als kandidaat. De reputatie van de medewerker staat op het spel en zal daarom ook in zijn ogen goed gekwalificeerde kandidaten voordragen.
Voor de hulp van het werven van een nieuwe medewerker, is het nooit verkeerd om hier een incentive tegenover te stellen. Je kan altijd bepaalde voorwaarden stellen aan wanneer wat eventueel wordt uitgekeerd. Het werven van goede kandidaten is immers niet gratis. Deze extra incentive geeft je een groot en effectief bereik op een no-cure-no-pay basis!
Tegenwoordig is SEO belangrijk om zichtbaar te zijn als bedrijf. SEO staat voor: ‘’search engine optimizing’’ en houdt het optimaliseren van je positie in Google in.
Vrijwel iedereen die op zoek is naar een nieuwe uitdaging, raadpleegt Google. Het is belangrijk om dit in je achterhoofd te houden. Gelukkig is het enige wat je hoeft te doen, een ‘normale’ vacaturetitel te schrijven.
Als je namelijk een vacaturetitel gebruikt waar je woorden inzet waar mensen niet op zoeken, sta je onderaan de zoekresultaten.
Ook je websiteteksten moeten SEO-vriendelijk zijn. Überhaupt zorgt meer zichtbaarheid van je bedrijf (haar website) voor meer kansen. Wie weet zit er tussen je traffic een potentiële kandidaat.
In dat opzicht snijdt het mes dus aan twee kanten!
In een krappe arbeidsmarkt, moet je als werkgever je beste beentje voor hebben. Je kan jezelf beter positioneren door middel van het besteden van aandacht aan:
Blijft het nog steeds moeilijk om de juiste mensen te vinden?
Recruitment Marketeers helpt om jouw organisatie onderscheidend weg te zetten in deze krappe arbeidsmarkt. Benieuwd naar hoe wij potentiële kandidaten bereiken en in beweging te brengen richting jullie vacatures? Neem contact op en ontvang binnen 2 uur een op maat gemaakt wervingsadvies!
Het wordt steeds moeilijker om via third-party cookies je doelgroep te bereiken. Bij Recruitment Marketeers bouwen ze daarom aan een nieuwe vorm van future proof job marketing waarvan server-side tagging een belangrijk...
Lees meerGrote corporates zijn vaak degenen die gestructureerd werken aan hun externe en interne werkgeversmerk en employee experience. Recruitment Marketeers en PROOF willen dit nu ook...
Lees meerAls Recruitment Marketeers kennen we de uitdagingen maar al te goed: hoe behouden we een nauwkeurig beeld van de effectiviteit van onze campagnes in een...
Lees meerEnergieplein 8, 2031 TC Haarlem
Partijen waar wij innovatief en veel mee samenwerken.