3 manieren om je werkgeversmerk interessant te maken voor werknemers

Met als missie werkgevers zoals jij te helpen met het concurreren op de arbeidsmarkt.
Recruitment Marketeers heeft het al vaker aangekaart: de arbeidsmarkt is op dit moment krap. Dit betekent dat het voor werkgevers vandaag de dag lastig is om de juiste kandidaten te vinden. Daarom zijn wij in het leven geroepen.

Met als missie werkgevers zoals jij te helpen met het concurreren op de arbeidsmarkt. Daarom geven we je vandaag 3 manieren om je werkgeversmerk interessant te maken voor werknemers!

1. Stel een vergoeding in voor medewerkers

Indirect heb je een groter netwerk dan je denkt. Elke individu heeft een netwerk met mensen die ze kennen van opleidingen, sporten, uitgaansgelegenheden, vorige werkgevers, noem maar op.

Met andere woorden, jouw medewerkers kennen een hoop mensen. Indirect, dus, is er een groot scala aan mensen die een geschikte kandidaat kunnen zijn.

Het is algemeen bekend dat mensen omgaan met mensen die soortgelijke interesses hebben. Dit betekent niet dat elke kennis een gekwalificeerde kandidaat is, maar dit betekent wél dat de kans op een nieuwe medewerker, reëel is.

Daarom raden wij je aan om een vergoeding in te stellen voor werknemers, als beloning voor het werven van een nieuwe kandidaat.

Door een vergoeding aan te bieden, spoor je de medewerkers binnen je bedrijf aan om actief na te gaan denken over een potentiële kandidaat.

Ze zullen niet zomaar iemand aandragen, omdat hun reputatie op het spel staat.

Ook is het zo dat je zelf kan bepalen welke voorwaarden je stelt aan de vergoeding.

Bijvoorbeeld een uitkering na een bepaalde periode dat de medewerker in dienst is. Zo is dit eigenlijk de ideale manier om via no-cure-no-pay een geschikte kandidaat te vinden.

Het proberen waard dus!

2. Verbeter je zichtbaarheid via social media

De enige manier om de juiste kandidaten te werven, is door zichtbaar te zijn bij de juiste doelgroep kandidaten. Uit een onderzoek van Glassdoor blijkt dat 79% van de baanzoekers social media gebruiken voor hun zoektocht naar een nieuwe werkgever.

Social media is dus eigenlijk onmisbaar als je een goede instroom aan kandidaten wilt.

Door middel van het opstellen van een kandidaat profiel, kan je achterhalen welk social media platform het meest effectief is voor jouw werkgeversmerk.

Hoe je een kandidaat profiel maakt, vind je hier in een van onze andere blogartikelen: 4 manieren om meer kandidaten te werven in een krappe arbeidsmarkt

Met het social media platform dat je gekozen hebt, ga je een soort carrièrepagina hub maken.

Het doel is om deze potentiële kandidaten een kijkje in de keuken te geven. Door hen een beeld te geven hoe het is om bij jouw organisatie te werken, vergroot je de kans op het overtuigen van een potentiële kandidaat.

Er zijn 2 dingen essentieel voor je social media pagina:

1. Laat je bedrijfscultuur zien.

  • Wat zijn de waarden en normen?
  • Wat vinden jullie belangrijk?
  • Wat zijn tradities die jouw organisatie typeren?

2. Post regelmatig.

  • Hoe is het om te werken bij jouw bedrijf?
  • Wat zeggen de medewerkers hier zelf over?
  • Organiseer een online webinar met een Q&A
  • Wees creatief, en zorg dat je potentiële kandidaten een volledig inzicht krijgen in hoe het is om bij jouw organisatie te werken.

Het beheren van je social media pagina hoef je niet zelf te doen. Er zijn hier tevens oplossingen voor. Je kan hier namelijk een zogeheten social media manager voor inhuren.

Er zijn een hoop freelancers die social media pagina’s voor je kunnen beheren. Het is relatief goedkoop, gezien de tarieven rond de 30 euro ex. BTW per uur liggen. En één post per dag is al meer dan genoeg!

Houd er wel rekening mee dat je iemand inhuurt die ook daadwerkelijk verstand heeft van jouw branche. Je wilt iemand die écht tot jouw doelgroep aanspreekt, en moet dus weten welke content hiervoor het meest effectief is.

3. Optimaliseer je carrièrepagina

Als werkgever wil je natuurlijk een zo hoog mogelijk rendement uit je recruitmentactiviteiten halen. Het optimaliseren van je carrièrepagina is hiervoor van belang. Als je nog geen carrièrepagina hebt op je website, is dit op z’n minst het overwegen waard.

Kandidaten verwachten namelijk op z’n minst een pagina die toegewijd is het werken bij jouw organisatie. Als je dit niet hebt, haken ze sneller af.

Om te voorkomen dat je kandidatenleads kwijtraakt aan een andere partij, is een goede carrièrepagina dus belangrijk.

Je maakt het op deze manier een stuk makkelijker om te solliciteren op een functie. En kan elke persoon die op je site terecht komt, zomaar een interessante vacature vinden.

Een ander voordeel is dat je ook alle vacatures kan plaatsen die je open hebt staan. Meer zichtbaarheid dus.

Het optimaliseren van je carrièrepagina doe je door kritisch naar de volgende 3 punten te kijken:

1. Door unieke kenmerken, fundamentele elementen en relevante cijfers die jouw bedrijf uniek maken, aan te kaarten:

  • Waar ben je trots op?
  • Cijfers over jouw bedrijf: aantal klanten, medewerkers etc.
  • Diversiteitscijfers?
  • Eventuele prijzen gewonnen?

2. Social proof.

Iets anders wat je niet mag vergeten, is social proof. Laat je medewerkers voor je praten. Door bijvoorbeeld een leuk filmpje te maken dat inzicht geeft in hoe een dag eruit ziet. Los van hoe een dag eruit ziet, geven ze hun oprechte mening over hun werkgever. Dit geeft geloofwaardigheid. Een krachtige manier om je potentiële kandidaten overtuigen om te solliciteren dus!

3. FAQ (frequent asked questions).

Het neerzetten van een FAQ waarop veel gestelde vragen worden beantwoordt, haalt twijfels weg bij de kandidaat. En zorgt dus voor meer sollicitaties!

Meer inspiratie voor je carrièrepagina vind je hier: 31 Winning Recruitment Strategies for 2021 | Built In

Conclusie

Zo zie je maar dat het in recruitment allemaal draait om zichtbaarheid. De vraag is echter altijd, waar en hoe.

Er zijn nog veel meer dingen die je kan doen om de juiste mensen binnen de deur te krijgen.

Ben jij klaar om het gesprek aan te gaan met geschikte kandidaten voor jouw vacature?

Recruitment Marketeers denkt graag met je mee!!

Lees ook

Future PROOF: data-tracking

Als Recruitment Marketeers kennen we de uitdagingen maar al te goed: hoe behouden we een nauwkeurig beeld van de effectiviteit van onze campagnes in een...

Lees meer